4 maj 2015

Föhn

Beklämmande föhn!
Jag andas begagnad luft.
Men från Ligurien.

(Haiku 2007-03.08)

I dag kommer antalet hjärtinfarkter att stiga och självmordsfrekvensen öka. Det är statistiskt belagt men några vettiga förklaringsmodeller verkar inte finnas.

En enorm lågtrycksvirvel över de atlantiska haven suger på baksidan med sig het ökenluft från Afrika över södra och mittersta Europa - oklart hur långt norrut.  Delar av Österrike förutspås få 30 grader eller mer under morgondagen. Men det är ingen angenäm värme, dels mycket fuktig, dels på något egendomligt sätt tryckande och då menar jag inte på samma sätt som en vanlig sommarvärmebölja kan kännas. Atmosfären känns helt enkelt tom och innehållslös, begagnad.  Man väntar på något som måste hända för att lösa spänningen eller fylla tomrummet men det blir aldrig något.

Den här gången slipper vi dock ökensanden som vindarna ibland för med sig. Inte heller ser vi den olycksbådande atmosfäriska skiktning som uppträder när luftmassorna kolliderar:


Det är bara tomt, tyst, dött.

2 kommentarer:

  1. I viss mening - ändå - spännande. Jag tycker mycket om beskrivningar av väder. De för ofta med sig en okonstlad existentiell dimension.

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag förstår hur du menar.En orkanartad storm med skyfall och hagelskurar har, trots att den bringar våld och förödelse, ändå något fascinerande över sig och ger en perspektiv på sin plats i universum. Men just det här väderläget kännetecknas bara av öde tomhet

    SvaraRadera